Isu Semasa

Apa Masalah Dengan Budaya Arab di Malaysia?

Budaya Arab Vs Budaya Melayu

“Wahai manusia! Sungguh, kami telah menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan, kemudian kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling mengenal. Sungguh yang paling mulia di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa. Sungguh, Allah Maha Mengetahui dan Maha Teliti” (al-Hujuraat: 13)

Kita dapat memahami melalui ayat di atas bahawa Allah menciptakan bangsa Melayu, bangsa Arab dan sebagainya untuk kenal-mengenal antara satu sama lain. Dan ia sudah pasti untuk mengambil kebaikan dan manfaat dari budaya yang baik dan menghindari budaya yang tidak baik.

Baru-baru ini semakin banyak gesaan terhadap masyarakat Melayu untuk memelihara bahasa dan budaya mereka. Malah, terdapat cadangan untuk menggunakan istilah Melayu seperti ‘Hari Raya’ dan ‘buka puasa’ berbanding istilah Arab walaupun bermaksud sama seperti ‘Eid al-Fitr’ dan ‘iftar’.

Akan tetapi, menurut seorang tokoh ilmuan terkemuka negara, ajaran Islam tidak pernah menyuruh untuk mengamalkan kebudayaan Arab, kerana Islam bukan agama berbentuk perkauman Arab. Namun perlu disedari bahawa sebahagian perkataan Arab telah menjadi istilah yang dipakai dalam keilmuan Islam”

Hakikat Penyerapan unsur Bahasa Arab dalam Bahasa Melayu

Tidak ada bahasa di dalam dunia ini yang tidak dipengaruhi oleh bahasa asing. Sebagai bahasa yang pesat membangun dan berkembang, Bahasa Melayu telah banyak menerima pengaruh bahasa asing terutamanya dari Bahasa Arab dalam aspek kosa atau perbendaharaan kata.

Sistem tulisan Arab pada mulanya diserap ke dalam Bahasa Melayu untuk menghasilkan buku-buku agama terutamanya mengenai ibadat. Iaitu seperti mengucap dua kalimah syahadah, solat, puasa dan sebagainya.

Apabila Islam dianuti oleh golongan kerabat istana dan rakyat Melaka, peminjaman kata-kata Arab mula meresap masuk ke dalam Bahasa Melayu. Islam diletakkan sebagai asas pemerintahan semasa Melaka dibawah tampuk pemerintahan Sultan Muzafar Syah. Dan ia membawa kesan yang lebih besar iaitu pengaruh Bahasa Arab menular masuk dengan drastik dalam aspek keagamaan, pentadbiran dan keilmuan.

Antara perkataan Arab yang meresap masuk dalam Bahasa Melayu iaitu:

  1. Berkenaan agama: Islam, iman, rukun, wali, tauhid, syariah, syaitan, masjid dan sebagainya
  2. Berkenaan Ilmu: akal, nafsu, yakin, ikhlas, nasihat, hawa dan sebagainya.
  3. Berkenaan hukuman atau undang-undang: hukum, adil, zalim, wilayah, wakil, kadi dan sebagainya
  4. Adat dan pergaulan manusia: kaum, umat, tahniah, martabat, mastautin, darjat dan sebagainya
  5. Benda-benda, kejadian atau perbuatan: haiwan, wajah, maut, akhirat, rezeki, jenazah dan sebagainya

Maka, dari segi keilmuan, benarlah kata tokoh cendekiawan tersebut bahawa tiada salahnya menggunakan istilah Arab sebagaimana kita menerima istilah Inggeris kerana bahasa Arab tersebut amat hampir dengan maksud syarak dalam kerangka istilah keilmuan. Tokoh tersebut juga berpandangan bahawa Islam tidak memaksa umatnya untuk memakai jubah ataupun mensyariatkan Muslim mesti memakai jubah. Malah, tiada apa yang pelik kerana penggunaan jubah sendiri telah diiktiraf diperingkat global. Tambahan pula, jubah telah sekian lama menjelma sebagai pakaian sarjana. Pada hari ini pakaian ‘Arab’ tersebut telah ‘membaluti’ jutaan tubuh manusia tatkala hari graduasi di pelbagai universiti diseluruh dunia!

Mengapa pentingnya penilaian yang adil dalam isu budaya Arab vs Barat?

Penilaian yang adil sangat penting dalam hal ini supaya kita tidak berat sebelah dalam menilai sesuatu budaya dan meletakkan kritikan padanya. Tidak salah untuk kita mengkritik budaya yang tidak sesuai dengan identiti kemelayuan kita, tetapi kita harus juga ingat bahawa kita harus bersikap adil dan bukan meletakkan double-standard pada penilaian tersebut.

Kita berhak untuk tidak bersetuju terhadap budaya Arab atas hujah bahawa orang Melayu harus mempunyai jati diri Melayu. Namun kita harus ingat bahawa kita juga perlu meletakkan hal yang sama pada budaya Barat yang jauh lebih terpesong dan bertentangan dengan budaya Melayu, tidak kira dari sudut pemakaian, tingkah laku dan sebaginya. Kita harus adil dan kritis dalam menilai perkara ini.

Islam tidak pernah menyuruh Melayu menjadi Arab!

Tidak dinafikan, budaya Arab banyak tersebar dalam masyarakat Melayu pada hari ini. Dan kita lebih dekat dengan makanan Arab, restoran Arab membangun bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan, penggunaan istilah-istilah Arab yang meluas dan sebagainya. Tidak mengapa!

Islam sesekali tidak pernah menyuruh bangsa Melayu untuk menjadi bangsa Arab. Sebaliknya setiap manusia harus memelihara budaya yang baik dan menghindari yang buruk. Bak kata Prof. Tariq Ramadan, tiada satu pun budaya di dunia ini yang baik secara mutlak, hatta budaya Arab. Maka, semua budaya ada kebaikannya yang tersendiri serta kelemahan. Begitu juga dengan budaya Barat dan budaya Melayu, tidak buruk atau baik secara mutlak. Namun, syariat Islam itu sendiri menjadi kayu ukur yang akan memisahkan sama ada sesuatu itu baik atau buruk.

Bukan masalah jika kita tidak bersetuju dengan budaya Arab meskipun hakikat penyerapan budaya Arab ke dalam budaya dan Bahasa Melayu itu sendiri telah berlaku sejak berkurun lama sejak dari penggunaan tulisan jawi lagi yang diambil daripada tulisan Arab. Hari ini kita menumpang ‘tuah’ daripada Bahasa Arab kerana apabila Bahasa Melayu banyak mencerap istilah Arab, maka datuk nenek moyang kita serta masyarakat Melayu menjadi semakin mudah untuk beramal dengan ajaran Islam.

Isunya bukan pada bahasa, tetapi cara kita melihat isu menggunakan kaca mata yang tepat!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s